Pražské hľadanie limitov

Česká misia Roba Kolčáka nedopadla síce celkom podľa očakávania, no domov si doviezol nové cenné skúsenosti. Rok sa však ešte stále nekončí. 

Tradičný Pražský Rallysprint už dlho nezažil pravé zimné podmienky. Mrazivá vlna počasie preletela aj Prahou a nielenže napadalo asi 15-20 centimetrov snehu, ale všetko prituhlo a jazdilo sa nečakane na ľade a snehu. Usporiadatelia síce úsek okolo Cementárny prepluhovali a posypali, no aj tak to príliš nepomohlo. Sneh sypal ďalej a posádky si užili svoje. Jednou z dvojice slovenských posádok, ktoré dostali potvrdenie o štarte v elitnej spoločnosti českého „tradicionálu“ bola aj posádka Róbert Kolčák a Matúš Lejko. Pôvodne s Martinčanom síce štartuje Košičanka Zuzana Lieskovcová, ktorá mala štartovať aj v Prahe, no nečakané pracovné povinnosti spôsobili, že na jej sedadlo ako náhradník usadol skúsený Prešovčan.

„Matúš túto sezónu jazdil s Marekom (Špavelkom) a rýchlo sme sa dohodli na záskoku. Len škoda, že sme sa dlho nepovozili,“ vraví Robo Kolčák. 


Nečakaný príchod zimy totiž prehovoril aj do priebehu rozbiehajúcej sa súťaže a už v prvých dvoch rýchlostných skúška odstúpilo hneď šesť posádok. 

„Predpokladal som, že budeme jazdiť v kašovitom snehu, keďže usporiadatelia trať posypali. Ukázalo sa však, že to nestačilo a na ľade so snehom sa všetkým poriadne šmýkalo. Do prvého prejazdu som nastupoval s veľkým rešpektom, pretože nemám skúsenosti z jazdy v takýchto podmienkach. Netlačili sme a snažili sme sa to len odjazdiť a získať pocity z trate. Na starých „polozimných“ pneumatikách však auto nefungovalo. Nebola to správna voľba.“


Napriek tomu, že Robo s Matúšom mali pocit, že išli pomaly, tak ich čas po RS1 stačil na slušné štrnáste miesto zo 63 štartujúcich posádok. 

„To nás celkom prekvapilo. Do druhej sme trochu pritlačili, aby sme si overili limity,“ pokračuje pilot Škody Fabia R5, Robo Kolčák. „Asi v tretine úseku som pri rýchlosti 119 km/h zatočil volant, no auto pokračovalo rovno. Šmykli sme sa a skončili v plote.“ 


Poškodený predok auta, vrátane chladiča, znamenal pre slovenskú posádku predčasné ukončenie pretekov.

 „Neskôr sme si pozreli dáta a tie ukázali, že pri prvom prejazde sme do tejto zákruty vchádzali pri rýchlosti 90 km/h. V kritickom okamihu druhej eresky však dáta namerali 119,4 km/h, keď som začal brzdiť. Zjavne to bolo v tejto situácii veľa. Ukázalo sa, že ešte neviem správne odhadnúť limity. Skúsení pretekári už vedia ktorá zákruta má akú prejazdnosť. Ja sa ešte stále učím. A pri učení sa niekedy búra. Ale aj to patrí k tomu. Čo už? Mohlo to dopadnúť aj horšie,“ konštatuje s nadhľadom Robo Kolčák, pre ktorého bol štart v Prahe pôvodne plánovaný ako bodka za sezónou. 


„Rozhodol som sa, že si dáme ešte „opravnú bodku“ a postavíme sa aj na štart na Szilveszter Rallye,“ dodáva s úsmevom pohoďák Robo Kolčák. 


Na záver ešte dodajme, že 24. ročník tradičnej Szilveszter Rallye (29. decembra 2023) sa tentoraz pôjde v trochu zmenenom kabáte. Vzhľadom na rekonštrukciu Hungaroringu preto ani servisný park, ani rýchlostná skúška nepovedú priamo cez ring, ale budú sústredené do okolitých obcí Mogyoród a Fót. Usporiadatelia však pripravili dve rýchlostné skúšky s celkovou dĺžkou približne päťdesiat kilometrov. Bude to teda bodka za týmto rokom, ako sa patrí. 

Ľuboš Kašický

Partneri tímu